Wasnoten ter vervanging van vloeibaar wasmiddel zoals bv Robijn

18-01-2017 23:30

Wasnoten

 

Sommige vrienden en mijn ouders weten dat ik regelmatig mijn was met wasnoten was. Waarom ben ik dit gaan doen, ik zocht naar een groene alternatief wat beter was voor mijn portemonnee, voor mijn was en wasmachine en hoe meer ik hierin ging verdiepen hoe meer voordelen ik tegen kwam. Want het is namelijk ook nog veel gezonder voor ons eigen lichaam en ook nog eens beter voor het milieu, kortom win win situatie lijkt me! Ik werd fan en nu ruim een jaar later ben ik nog steeds een dikke fan van wasnoten.

 

Vroeger toen ik jong was (net in de 20) deed ik een x mee aan een test van Unilever. Ik ging gastendoekjes testen die met wasmiddel waren gewassen en met wasmiddel en wasverzachter, het resultaat was dat het gastendoekje gewassen in wasmiddel en wasverzachter een soort vettig aanvoelde, het nam amper vocht op en ja het was wel zachter dan het doekje zonder wasverzachter. Vanaf dat moment keek ik met andere ogen naar de wasverzachters. Zelf was ik er niet mee op gegroeid, mijn ouders gebruikte het niet en t.o.z. van de handdoeken van de ouders van mijn vriend waren onze handdoeken hard maar uiteindelijk droogde deze wel beter!

 

Sinds mijn 21ste woon ik op mezelf en ik gebruikte toen ter tijd altijd poeder. Witte reus of bonte reus, eigenlijk altijd hetzelfde wat mijn ouders ook gebruikte. Ik had dan ook het minste last van allergische reacties. Mijn schoonmoeder gebruikte Ariel, ooit ging ik deze ook proberen alleen ik weet niet wat zij nog meer met de was deed, want wanneer zij bv een x onze was deed (dekbedovertrek) dan rook mijn hele kast naar Ariel, terwijl ze dan echt maar paar dekbedovertrekken had gewassen. Witte en bonte reus was vrijwel geurloos. Ergens vond ik het wel heerlijk hoor, zo fris geurende was. Toch ging ik niet overstag. Mijn merk zorgde in elk geval dat mijn was weer fris rook en schoon werd en dat was toch het hele idee!

 

Later kreeg je ook Robijn en vloeibaar en allerlei geursensaties qua wasmiddel en wasverzachter de een nog gekker dan de ander. Ik beken heel eerlijk, Robijn hebben wij ook een lange tijd gebruikt. Ik kreeg hier geen allergische reactie van en wasverzachter gebruikte we eigenlijk alleen voor de kleding van mijn vriend. Want die wasverzachter was ik persoonlijk na die test bij Unilever nog steeds niet een echte fan van geworden.

 

Ongeveer 2 jaar geleden ging ik me toch eens verdiepen in die wasmiddelen en hoe groen dit nou eigenlijk was en wat zat er dan toch in en las heel veel artikelen en blogs hierover. Naast dat al die plastic flessen van het vloeibare wasmiddel en wasverzachter niet ok zijn voor ons milieu kwam ik er ook achter dat de ingrediënten van de vloeibare wasmiddelen ook niet zo ok zijn voor ons lichaam. Bedenk dat er in vele varianten de optische witmaker zit. Deze optische witmaker zit in het wasmiddel voor witte was en deze vindt je ook in de klein maar krachtig bonte wasmiddel varianten. Deze witmaker zorgt niet dat het de was wit blijft, nee het brengt als ware een laagje erover heen aan. Net als sommige shampoos….die brengen een soort laagje over je haren aan, waardoor het lijkt dat ze zachter aanvoelen…schijn bedriegt als je hierin gaat verdiepen. Dit is hetzelfde met de optische witmakers. Ik zet hier een link onder dit artikel, hierin staat kort en krachtig omschreven wat deze optische witmaker eigenlijk is. Ik vond het in elk geval een goed idee, om deze voortaan te mijden!

 

Hoe nu verder: Vanaf daar ben ik zelf wasmiddel gaan maken en heb ik de wasnoten besteld. WAUWWW wat een fantastisch product!!!! Serieus waar, ik overdrijf niet!!! Grandiooooos. Je was wordt schoon (het voornaamste toch wel bij wassen), je was voelt zacht aan (daaag wasverzachters….- ook een mooi resultaat) en je doet echt lang met deze noten. Ben jij ook nieuwsgierig geworden naar deze wasnoten??? Zeker het proberen waard, tegen een kleine vergoeding laat ik je er graag kennis mee maken! Laat hieronder een reactie achter.

 

Wasnoten zijn puur natuur, de sop die in de noten zitten zorgen voor een schone en zachte was. Er zitten geen kunstmatige geuren in verwerkt, wanneer jij toch heel graag een lekker geurtje aan je was wilt hebben. Druppel dan zo 6-8 druppels etherische olie (naar eigen voorkeur) op het waszakje waar jij de noten in doet. Leg het zakje tussen je was en wassen maar. Wanneer je wast op 30graden, dan kun je zelfs 2 wasjes achtereen doen met dezelfde noten. Een was doe je 4-5 wasnoten in een zakje. De doppen (na het wassen is het sop eruit) kun je gewoon of in je tuin als compost gebruiken of verzamelen en later bij het gft, nogmaals het is puur natuur en breekt gewoon af zonder sporen achter te laten. Omdat dit een natuurproduct is, is het ook nog eens goed voor jouw wasmachine en uiteindelijk voor het milieu, omdat je GEEN plastic fles meer nodig hebt. Het bespaart trouwens ook heel erg in je portemonnee, wat ik al schreef win win situatie! Ben jij nieuwsgierig geworden? Of gebruik je zelf al wasnoten? Dan ben ik nieuwsgierig naar jouw ervaring? Ik lees ze graag, wellicht heb ik nog een tip of heb jij een tip voor mij. Veel wasplezier!

 

https://biona.nu/Wasnoot/witmaker.html

 

https://biona.nu/Wasnoot/wasnootECO.html

 

Onderwerp: Wasnoten ter vervanging van vloeibaar wasmiddel zoals bv Robijn

Geen commentaar gevonden.

Nieuw bericht