Walnoot muffin

19-08-2016 21:48


Ik las vorige week een heerlijk muffin recept op Instagram, hier werd ik door geïnspireerd en maakte mijn eigen recept. Met de ingrediënten die ik lekker vind. Vorige week probeerde ik ook een variant te maken, deze waren een ‘mwa’. Ze zijn te eten, alleen ze missen een beetje de ‘hmmmm lekkerrr’ factor. Het was meer voor een ontbijt dan een tussendoortje. Smaken verschillen, ik heb dit vaker gehad met koekjes en dan vonden mijn ouders die koekjes juist erg lekker. Ik heb er een aantal ingevroren en neem deze morgen mee naar mijn ouders om te keuren. Voor ons zelf maakte ik een nieuwe variant!

De Walnoot- platte muffins!

Waarom plat, ik gebruikte de muffin vormpjes van de Ikea en die zijn breder in diameter dan een doorsnee muffin vorm. Hierdoor krijg je platte muffins, ze zijn dan wel breder.

De vormpjes zijn trouwens wel fantastisch van de Ikea! Ze plakken niet aan je baksel en dat is fijn! Tuurlijk kun je een vormpje ook invetten en btje bloem er in, ik heb liever dan een platter model en geen poespas dan andersom. Het is een tip, jouw keuze wat je ermee doet ;-).

De ingrediënten:

  • 3 eieren (1 ei + 2 x eiwit van de andere 2 eieren)

  • 3 rijpe bananen

  • ¾ theelepel vanille poeder (ik gebruik bio)

  • 1 theelepel wijsteenpoeder (dit is mijn voorkeur, gewone bakpoeder kan ook)

  • 30 gram raw cacao (ik neem echte cacao, verkrijgbaar bij bv www.pit-pit.com)

    Andere pure chocolade kan vast ook.

  • 150 gram haverzemelen (havervlokken is ook prima)

  • +/- 55 gram walnoten in stukjes of gemalen in notenmaler bv.

Voor evt. garnering kun je kokosrasp of geschaafde amandelen gebruiken.

Als volgt:

Je zet de muffin vormpjes klaar, evt de garnering zet je ook klaar, de oven kan op 175 graden elektrisch en 160 graden hete lucht.

In de blender kun je 1 ei, 2x het eiwit van de andere 2 eieren doen, hierbij de 3 rijpe bananen in stukjes. Blender aan tot het een glad mengsel is. Dan doe je het mengsel in een beslagkom. Je voegt de vanillepoeder, wijsteenpoeder, cacao en de haverzemelen tot het gladde beslag. Deze roer je er goed door heen, ik gebruik hiervoor de garde. Wanneer alles goed gemengd is, voeg je de gehakte walnoten toe en met een lepel roer je deze er voorzichtig door heen.

Met een grote eetlepel vul je de vormpjes ik had er 12 en in elk vormpje twee eetlepels ongeveer. Strooi het kokosschaafsel en/of de geschaafde amandelen over de gevulde vormpjes en schuif het rooster of bakplaat (net wat jouw voorkeur is). Zelf gebruik ik het rooster en heb hierop een siliconen bakmat liggen. Hierop zet ik dan de papieren muffin vormpjes. Ik gebruik per muffin twee papieren vormpjes, staan dan net wat steviger, dit is mijn persoonlijke voorkeur, jij bepaalt zelf of jij dit ook wilt doen.

Schuif dan in het midden van de oven (of net onder het midden) het rooster of je bakplaat en zet de klok bij elektrisch op 40 minuten en bij hete lucht oven op 30 minuten.

Zodra ze klaar zijn, zet je het rooster bv even op het fornuis (of op twee onderzetters) en laat je ze ongeveer een half uur afkoelen. Hierna kun je ze lekker opsmikkelen, niet allemaal tegelijk he! Verwacht geen zoete muffin van de bakker, want ze zijn echt minder zoet. Ik ben op een gegeven moment gaan zoeken naar vervangende tussendoortjes. De tussendoortjes waarvan ik weet welke ingrediënten erin zitten en welke ik verantwoord vind om deze te nuttigen. Deze tussendoortjes zijn altijd minder zoet dan hoe je ze bij de bakker haalt. Uiteraard kun je deze variant nog wat zoeter maken, door bv enkele druppels echte stevia (koop deze bij een gezondheidswinkel of natuurdrogist dan heb je de juiste stevia) of voeg wat honing toe. Ze zijn al zoet hoor, want rijpe bananen smaken mega zoet, vanille poeder is ook zoet. Je kunt ook het binnenste van een vanillestokje gebruiken. Hoeveel je dan nodig hebt, durf ik niet te zeggen. Dit is uitproberen.

Wanneer je een recept uit probeer, doe ik zelf altijd de hoeveelheden door de helft. Zo verspil je niet onnodig ingrediënten. Veel bakplezier!

Laat je me weten als je deze ook hebt gebakken, hoe je ze vond. Of als je een variant hebt gemaakt, altijd leuk om te horen!

Groetjes, Monique

Onderwerp: Walnoot muffin

Geen commentaar gevonden.

Nieuw bericht