Waarom ik koos voor Ceylon kaneel......

30-01-2017 14:46

Kaneel, een goede vervanging voor iets zoets in je yoghurt.                     

 

Zo begon mijn bijna dagelijkse inname van kaneel, wel de Ceylon versie. Deze is de meest gezondste variant. Ze bevat heel weinig coumarine, dit stofje is een aromastof. Een hoge inname hiervan kan leverschade veroorzaken of de bloedstolling remmen. De kassie kaneel die doorgaans in producten zit verwerkt en te verkrijgen is bij elke supermarkt die bevat veel coumarine en veelvuldig gebruik hiervan is geen aanrader wanneer jij het belangrijk vindt om op te letten wat je gebruikt. Naast dit weetje, is kaneel een hele goede antioxidant en cholesterolverlagend en bloedsuikerspiegelverlagend. Dit zijn mooie bijkomstigheden vind ik persoonlijk. Bewust mee bezig zijn wat ik nuttig, waarom en hoeveel, vind ik de laatste jaren best erg belangrijk, gewoon voor mijzelf. Voor mijn lijf, mijn gezondheid, mijn keuze, een stukje bewust zijn van… noem ik het. Even terug naar waar ik het voor gebruik. Ik strooi het op mijn stoofperen of op mijn appels die ik maak voor appelmoes. Het is ook waanzinnig lekker op een appel zomaar als tussendoortje of in de yoghurt en/of biogarde.

 

Het is een prima vervanger voor suiker of iets zoets in je thee, koffie, koekje, cake etc… Ik koop mijn kaneel bij pit&pit. Hun producten worden heel goed in de gaten gehouden qua kwaliteit en ze leveren altijd verse producten, daarnaast is hun service uitstekend en hun site bevat veel leuke informatie over het product en waarvoor je het bv kunt gebruiken. Persoonlijk vind ik het een erg leuke informatieve site waar je dan ook nog eens geweldige producten kunt verkrijgen. Nee, ik krijg niet betaald om zoveel lof uit te spreken, hmmmm misschien moet ik maar eens gaan onderhandelen, hahaha ;-). Wat ik belangrijk vind in al mijn keuzes is, dat ik er zelf in geloof en achter sta. Ik noem het bewust zijn of worden van, ik maak keuzes op lifestyle gebied die mij nog gelukkiger maken.

 

                             “Gezond kunnen zijn is een deel van jouw eigen geluk”

 

Ik ben niet iemand die zomaar met een hype mee doet, hiernaast sta ik wel open voor heel veel nieuwe kennis. Waarom gebruikt iemand dit product en/of wat is de achterliggende gedachte hiervan en soms doe ik er niets mee, soms ga ik me er in verdiepen. Gewoon omdat ik dit leuk vind en interessant. Zomaar iets vervangen voor t een of het ander, nee dat doe ik niet. Ik blijf nadenken waarom dit voor mij meerwaarde zou kunnen zijn. Ik moet wel heel eerlijk zijn, heel soms dan ga ik ineens overstag op een bepaald product of voedingsstof omdat mijn gevoel aangeeft dit een goed plan is en diegene die dit heeft geopperd is voor mij een heel vertrouwd persoon of heeft het heel goed geargumenteerd zodat ik direct er een goed gevoel bij kreeg. Bv mijn ouders, die vertrouw ik blind, die hebben het goede met mij voor en zullen never nooit iets aanbevelen wat bij voorbaat niet ok is voor mijn gezondheid. Laat ik het dan zo?? Nee, ik ga me hierna er wel direct in verdiepen, gewoon omdat ik dan getriggerd ben en het interessant vind om de werking, de bestandsdelen en vooral waarom dit een toegevoegde waarde zou zijn voor mijn lijf en/of mijn gezondheid.

 

Vroeger at ik bv gewoon yoghurt uit de supermarkt en vulde deze met fruit, alleen als ik er een appel in deed dan ging er ook nog iets van siroop in of natuursap en wanneer er geen fruit in zat dan deed ik er ook nog wel eens een schep suiker in. Whaaaaaaaaaaat???!!! Echt, ik kan het me nu gewoon niet meer voorstellen dat ik dit deed, gatsiedarie…ik moet er nu echt niet meer aan denken. Nu zou ik het direct wegspoelen in het toilet! Hoe bizar dit kan veranderen. Tuurlijk het is echt heel raar om van dag 1 op dag 2 geen suiker meer in je yoghurt te doen en dit te vervangen voor iets anders wat helemaal niet dezelfde zoete smaak geeft. Over t algemeen bouw je iets af en voeg je langzaam de nieuwe keuzes toe….alleen met dit ben ik vrijwel direct overstag gegaan. Gewoon hop appeltje in kleine stukjes en ik nam kaneel ipv suiker. Wel de kassie kaneel, want ik wist toen nog niet dat er 2 soorten kaneel waren. Suiker of kaneel (kassie) is best al een verandering. En van de suiker ging er een eetlepel in een doorsnee papschaaltje en kaneel maar een theelepel. Wat later ging ik me verdiepen in kaneel en kwam ik er achter dat de ene veel coumarine bevat en de ander heel weinig. Coumarine is een aromastof en bij veel inname is dit niet ok voor je lever o.a.….hmmm ik had een oververmoeide lever, laat ik die kaneel maar snel vervangen. Ik kocht bij pit-pit een pot Ceylon kaneel en ja, ook dit was weer even wennen. Want Kassie kaneel smaakt zoeter dan Ceylon kaneel, het is dan ook echt een bewuste keuze van mij. Nu (aantal jaar later) is het gewoon. Ik neem of geen kaneel (als er geen ceylon is) of Ceylon kaneel. Wanneer jouw keuze een bewuste keuze wordt, dan verleg je je prioriteit. Eerst was je keuze iets zoets toevoegen, hierna werd het iets bewust gezonds toevoegen waardoor de yoghurt mogelijk iets lekkerder qua smaak wordt. Gezond, bewust en lekker! In mijn ogen een goede keuze en nee ik zeg hierbij absoluut niet dat jij deze keuze ook moet gaan maken. Nee hoor, dat mag je van mij helemaal zelf weten en bepalen. Iedereen leeft zijn leven op zijn of haar manier en je maakt allemaal jullie eigen keuze, ik schrijf op mijn blog hoe ik leef en welke keuzes ik maak en waarom. Wil jij er meer over weten, ben je nieuwsgierig naar meer informatie? Ik deel met veel enthousiasme mijn kennis en ervaring, je mag altijd reageren en mag mij altijd een e-mail sturen. Waar ik nu nieuwsgierig naar ben is, wisten jullie dat er twee varianten kaneel zijn of in elk geval de twee die zo verschillen.

 

Een hele fijne dag!

Lieve groetjes, monique

Onderwerp: Waarom ik koos voor Ceylon kaneel......

Geen commentaar gevonden.

Nieuw bericht