creatieve musket eend

25-01-2017 11:29

T mooie aan de winter zijn toch wel die dagen van een zonnetje en ijskoud…dit levert zulke mooie plaatjes op….kraakhelder ijs, mensen die hun schaatsen uit het vet hebben gehaald en een gokje wagen…kinderen die op hun schoenen het ijs verkennen, wandelaars (oa wij zelf) die genieten van het mooie landschap waar een dun sneeuw of vorstlaagje op ligt.

 

Kortom volop genieten van buiten, van de week liep ik de tuin in en aan het einde van onze tuin hebben we een steiger, grenzend aan onze sloot die tussen onze tuinen lopen en het gras aan de overzijde. Voorzichtig komen er wat nieuwsgierige eenden aan waggelen, als ware acrobaten over het gladde ijs. Vandaag heb ik wat brood bij me, niet veel, een klein beetje. Ik vind over het algemeen dat vogels en eenden zelf hun eten moeten vinden in de natuur, wanneer het dan toch erg heeft gevroren wil ik ze nog wel eens verwennen maar niet te veel. Ze peuzelen het brood dankbaar op er komen ook nog wat musket eenden aanlopen en de raven zijn ook van de partij. Wij hebben hier een koppeltje raven zitten, prachtige beesten en ze hebben sinds eind vorig jaar een jonge erbij, deze is nog super brutaal en komt gerust om 20cm afstand een stukje brood opsmikkelen. Zelf krijg ik het koud van het stilstaan, toch blijf ik nog even meegenieten van de vogels en eenden. Een musket eend loopt voorzichtig over het ijs naar de rand van de sloot, richting een pvc pijp die uitkomt in de sloot, ze steekt haar kop in de pijp en drinkt hier wat water, slim bedacht, dit gedeelte is nog niet bevroren. Ik pak een stok en steek wat ijs door langs de rand van de sloot, zo hebben de eenden nog meer opties om wat water te drinken, tevreden loop ik terug naar binnen naar de warmte en een kop hete thee, nog nagenietend van onze mooie natuur zo dichtbij.

 

Lieve winter groetjes,

Monique