Brief naar Ruchama

11-12-2016 20:28

Goedenavond beste lezers, heerlijk joh dat tikken op de typewriters, ze hebben echt allemaal hun eigen charme. Wist je bv dat echt bijna bij alle die ik in mijn verzameling heb dat het uitroepteken om een andere plaats zit? Hoe grappig!! En sommige hebben niet eens een uitroepteken, dan gebruik je eigenlijk een apostrof en even met de “backspace” toets terug en dan nog een punt en voilà je hebt je uitroepteken!

 

Van de week schreef (lees: typte) een brief naar Ruchama, zij is van Postfabriek.nl en schreef ooit een artikel over typemachines, haar passie en liefde hiervoor en gaf ook nog leuke tips. Oa neem een papiertje mee wanneer je op zoektocht gaat zodat je ze direct uit kan proberen, wereldidee!!! Ik vond het leuk om haar weer mijn verhaal te vertellen en schreef haar een brief terug. Nou ja, zij deelde een artikel en ik deel niet deze brief, tenminste niet nu in elk geval.

 

Naar twee vriendinnen schrijf ik trouw zo nu en dan een getypte brief en 1 van de twee heb ik beloofd om telkens op een andere te tikken, zodat zij automatisch kennis maakt met al mijn beauty’s, want dat zijn ze hoor, stuk voor stuk.

 

Het is soms ook echt lachen, want had ik al verteld dat ik een exemplaar heb met een QWERTZ-toetsenvolgorde? Ja, echt een schitterende, ze heeft zelfs drie toetsen die eigenlijk alleen in Duitsland, Tsjechië en Oostenrijk worden gebruikt. Ik vertelde al eerder dat ik blind tik en behoorlijk snel. Wanneer iemand tegen mij aan het praten is en ik weet wat ik wil schrijven dan doe ik beide tegelijkertijd. Sommige mensen tikken op een toetsenbord ook erg snel met 2 vingers, zij kunnen never nooit hun ogen dicht doen en dan nog foutloos door tikken, hihihi…. Afijn wanneer ik een brief tik op haar dan is het wel grappig, zolang ik erover na blijf denken heb ik er erg in dat wanneer ik een z nodig heb een y tik en andersom. Voor mij is verhalen tikken, brieven tikken etc en zeker op een typemachine echte ontspanning, wanneer ik me zelf mee laat varen in mijn verhaal dan let ik dus niet meer op en ja hoor, dan krijg je woorden yoals tzpemachine en yoals deye woorden die ik nu tik (er stond zoals typemachine en zoals deze) heel grappig, dan maar hopen dat de lezer hier door heen leest. Vast wel, want wanneer je anno 2016 ziet hoeveel taalfouten er bewust en onbewust worden gemaakt op pc, laptop, WhatsApp enz…. Dan vallen mijn ‘vergissingen’ niet eens op.

 

Kortom nog steeds helemaal verliefd op mijn typewriters!!!

Binnenkort meer! Heb jij de tijd nog meegemaakt, dat je tikte op een typemachine? Weet je nog welke dit was, wat voor merk, hoe vond jij het om te doen?

 

Groetjes, Monique