Spelt – van de molenaar.

07-03-2017 20:51

Speltmeel, speltbloem, spelt als bakproduct ik ben er fan van. Zo wie zo omdat het geen tarwe is, mijn lichaam vindt spelt producten ook een heel goed idee!! Mijn lichaam verwerkt spelt een stuk beter dan alle tarwe producten. Een echte allergie heb ik volgens mij niet, toch merk ik als ik af en toe een tarwe product nuttig en de basis voornamelijk bij spelt houdt, dat dit prima verloopt.

 

Ik lees veel, ik hoor veel en ga dan opnieuw lezen. De bronnen waar ik het hoor zijn over t algemeen mijn ouders en/of andere die ook serieus bezig zijn met een healthy lifestyle.

 

Mijn vriend bakt voor mij (met de broodbakmachine) regelmatig een spelt brood. Dit is zuiver speltgraan van een hele goede molenaar en mijn vader maalt de graan zelf thuis, zodat het ook nog eens een vers product is waar we onze broden ed. van bakken. Mijn ouders hebben research gedaan waar de beste spelt graan wordt verkocht, bij welke molenaar. Vaak wanneer een molenaar spelt verkoopt wordt dit gemalen exact op dezelfde plek waar tarwe wordt gemalen. Hierdoor is de spelt nooit helemaal 100% spelt. De molenaar die mijn ouders nu hebben gevonden zit in Drenthe en deze maalt echt de speltgraan apart. Wij willen graag nog eens langs bij deze molenaar, we zijn erg getriggerd nu. Zolang we daar nog niet zijn, nemen we speltmeel af bij mijn ouders wat echt super fijn is dat we hier gebruik van kunnen maken!!

 

Het is jammer zoals het gaat nu, veel dingen zijn een hype. Men hoort iets en gaat klakkeloos overstag. Omdat ‘men’ zegt dat het beter en/of gezonder is. Ik zou veel liever zien dat de leveranciers (supermarkten, bakkers etc) een product leveren die met liefde is gemaakt en met liefde ook wordt verkocht. En dat er eerlijk gezegd wordt wat voor basis producten ze ervoor hebben gebruikt. Zodat jij als gebruiker zelf de keuze kan maken of je dit product wilt of nog verder zoekt naar een alternatief.

 

We leven nu in een wereld, waar brood super goedkoop is en na een week nog veerkrachtig van structuur is, je zou je kunnen afvragen of dit product nog wel de naam ‘brood’ mag hebben. Waar zijn de broden van vroeger, die oud werden na 2 dagen en na 4 dagen schimmel kregen. Die broden bestaan nog, wanneer je zelf de touwtjes in handen neemt. Je bakt je brood zelf. Dan alleen dan weet je wat voor basisproducten (grondstoffen) in gaan. Alleen dan kun weet je of dit brood beter of gezonder is dan…. Zolang je met een hype meegaat en eigenlijk niet weet waar je brood vandaan komt en hoe het is gemaakt, hoe weet jij dan of je brood eet of iets wat de naam brood draagt? Begrijp me niet verkeerd, ik bedoel er niets vervelends mee. Het probleem ligt bij het aanbod, dat is 1. Maar kies jij er bewust voor om een brood te eten wat men noemt ‘beter of gezonder’ dan daag ik je uit om te achterhalen of dit inderdaad waar is.

 

Om even terug te komen op onze spelt voorkeur, wist jij dat een speltproduct in de winkel waar als ingrediënt 1% speltpoeder inzit al verkocht mag worden als speltproduct?? Ik kwam hier achter toen ik de KDW keek op tv (super leuk programma vind ik).

 

Een tijd geleden kocht ik spelt afbak broodjes. Ik bekeek na het zien van deze aflevering van KDW eens grondig het etiket en las dat nog niet eens die ene procent werd genoemd. Mijn afbak broodjes waren geen spelt broodjes, zoals het etiket beweerde, nee dit waren gewoon tarwe afbakbroodjes!!! Ik bedoel maar, wil je echt een spelt product met echte speltgranen dan is het echt even zoeken!! Hierom maken we eigenlijk onze broden, cake en pannenkoeken zelf met grondstoffen waar we zeker van zijn waar ze vandaan komen en waar ze uit bestaan. En dat is dus o.a. echte speltgranen en bij voorkeur gekocht bij een molenaar die zijn speltgraan afzonderlijk van de andere granen verwerkt.

 

Nog een leuk weetje, wij bakken ons speltbrood, cake, pannenkoeken ook zonder suiker en bijna geen zout. Met de achterliggende gedachte dat we het zo puur mogelijk willen en best zonder al die troep ook lekkere dingen kunnen maken.

 

Gebruik jij speltproducten? En wist jij dat een speltproduct al spelt mag heten als er 1% speltpoeder in zit? Ik ben benieuwd, laat als je wilt hieronder een reactie achter.

 

Lieve groetjes, Monique

Onderwerp: Spelt – van de molenaar.

Geen commentaar gevonden.

Nieuw bericht